Veel reacties gezien op mijn eerste blog over de ochtendlossing en het voorstel nationaal vliegprogramma meerdaagse fond 2022. Leuk, maar ook inspirerend en stemmend tot verder nadenken; vandaar de tweede blog over dit onderwerp. Waar ik niet op in ga, zijn reacties waarin het weer een rol speelt. Ten eerste omdat we daar een deskundig apparaat voor hebben en ten tweede omdat we op het weer geen invloed hebben. Wel op de lostijd! Blijft natuurlijk wel overeind en dat is bij elke lossing zo, dat het welzijn van de duiven bovenaan moet staan!
In mijn onderzoekje naar het verloop van de 9 ochtendlossingen op Orange over 12 jaar in de N.U. viel een aantal zaken op. Ten eerste natuurlijk dat er al die tijd in zone 4 van de Unie (de langste afstanden) als enige zone, niet één keer een duif op dag 1 werd geconstateerd.
Ten tweede viel op dat in 2010, waarschijnlijk vanwege het weer pas om 9.30 uur werd gelost. Dit was de enige vlucht waarbij er in alle zones niet geconstateerd werd op dag 1.
Het gevolg was dat voor alle deelnemende duiven een ongeveer gelijkwaardige situatie optrad. Ze moesten allemaal, al dan niet actief, overnachten. En nu weet ik wel dat mijn onderzoekje niks voorstelt en nooit representatief kan zijn, maar het roept, ook door de reacties erop, allerlei vragen en gedachten op. En daar wil ik het hier graag nog even over hebben.
Waarschijnlijk is er meer en beter onderzoek op dit specifieke gebied gedaan. Kan iemand hier iets over zeggen? En als dit niet zo is, waarom vinden wij dat dan niet raar? Zitten we dan allemaal te slapen of ben ik de enige?
Over het verdere verloop van Orange 2010 het volgende:
Orange 2010 zone 1:
De eerste 10 duiven zitten boven de 1000 meter p.m. Nummer 1 had een snelheid van 1133 meter p.m. op een afstand van 878 km. Het concours staat 6 uur open
Orange 2010 zone 2:
De eerste 25 duiven zitten boven een snelheid van 1000 meter per minuut en de eerste vloog 1237 meter per minuut op een afstand van 918 km. Hier staat het concours staat ruim 6 uur open
Orange 2010 zone 3:
De eerste 32 duiven zitten boven de 1000 meter p.m. De eerste vloog 1237 m.p.m. op een afstand van 976 km. Het concours staat 6,5 uur open
Orange 2010 zone 4:
De eerste 13 duiven zitten boven de 1000 meter p.m. De eerste vliegt 1056 meter p.m Afstand 1019 km.
Het concours staat hier ongeveer 5 uur open en dat komt mede doordat er in zone 4 relatief laat wordt begonnen met constateren (pas om 9.30 uur)
De eerste duiven per zone vallen respectievelijk om: 06.13 uur, 05.20 uur, 06.27 uur en 09.22 uur. Dat late beginnen en die lagere snelheid, daar schrikken we niet van in zone 4; dat zijn die laatste loodjes! Conclusie: Een gelijkmatig concours met voor alle duiven ongeveer gelijke omstandigheden. En is dat niet de voorwaarde waaraan moet worden voldaan als we spreken over eerlijk(er) spel? Er hoeft als je de Orangevluchten bekijkt niet zo heel veel te veranderen. Ze moeten alleen niet te vroeg los zou je zo zeggen. En elke lossing tot 12.00 uur, is toch zeker een ochtendlossing! Laten we wel wezen! Bij de vluchten uit het Orangeonderzoekje lijkt het verschil tussen een eerlijke en een minder eerlijke ochtendlossing maar een kwestie van drie tot 4 uur is. Is dat niet ook het verschil tussen ochtend- en middaglossing? Als je het zo stelt is het eigenlijk te zot voor woorden dat er mensen zijn die beweren dat het type duif van ochtend- en middaglossing niet met elkaar te vergelijken valt omdat ze zo totaal verschillend zijn. Voor mij is dit echt een fabeltje en ik denk dat hierbij de verwarring zit in het verschil tussen ochtendlossing meerdaagse fond en eendaagse fond met ochtendlossing wat natuurlijk altijd zo is. Een van de initiatiefnemers van het voorstel nationaal vliegprogramma 2022 antwoordde op mijn vraag hoe er nu eigenlijk rekening gehouden wordt met de liefhebbers en duiven op de langste afstanden. Het antwoord was “afstand van Orange inkorten tot Montelimar. Maar daar verander je niets mee omdat de afstand voor alle duiven dan korter wordt. Samen met anderen zegt hij ook weer: zo vroeg mogelijk lossen! Uit mijn onderzoekje blijkt dat het juist omgekeerd is. Hoe vroeger los hoe minder gelijk de omstandigheden. (zie tabel vorige blog) Eigenlijk wordt een concours op deze manier gesplitst in eendaagse fondvlucht voor de korte afstanden, en een meerdaagse fondvlucht voor de langere afstanden. En dan gaan we toe naar een situatie waarin meerdaagse fondduiven op een meerdaagse fondvlucht worden verslagen door eendaagse fondduiven op een eendaagse fondvlucht. (op dag 1). Komen we zo niet aan die zogenaamde enorme verschillen tussen duiven voor ochtendlossing en middaglossing? En is die uitbreiding van vluchten met ochtendlossing, niet een verholen poging de Marathonsport de nek om te draaien?
Ach.. ik zal het wel helemaal niet goed hebben. Maar toch ook niet helemaal fout. Of ben ik nu ook zo’n complotdenker geworden?
Reactie plaatsen
Reacties
hoi